Søknaden gjelder
- redusert betaling og/eller gratis kjernetid i barnehagen
- for både private og kommunale barnehager
- for maksimalt ett barnehageår
- for inntil fire barn (søskenmoderasjon beregnes automatisk i søknaden)
Redusert foreldrebetaling vil først gjelde måneden etter at søknaden er innvilget.
Du kan søke om redusert betaling for kommende barnehageår fra 1. mai.
Søknaden gjelder for deg som
- har barn i en barnehage i Halden kommune
og - bor i en husholdning med lav inntekt.
- Med husholdning menes ektefeller, registrerte partnere, samboere eller eneforsørgere.
- Foreldrebetalingen beregnes ut ifra inntekten i husholdningen der barnet er folkeregistrert.
Finn fram dokumentasjon før du begynner å fylle ut søknaden
INNTEKT: Siste års skattemelding. Er du gift eller samboer, må skattemelding for både deg og samboer eller ektefelle, legges ved søknaden. Har du/dere ikke mottatt skattemelding grunnet kort botid i landet eller lignende, kan du dokumentere inntekten deres med arbeidskontrakt, lønnsslipper, vedtak fra NAV, eller annen relevant dokumentasjon som viser inntekten din/dere. Informasjon om Skattemelding finner du på Skatteetatens nettsider.
ENDRING AV INNTEKT: Har husholdningen din hatt vesentlige og langvarige endringer i inntekt som følge av for eksempel langtidsledighet eller endringer i familiens sammensetting, kan du dokumentere dette ved hjelp av lønnslipper, vedtak fra NAV, arbeidskontrakt, eller annen relevant dokumentasjon.
Automatisk behandling av søknaden
Dersom du dokumenterer inntekten din med skattemelding, kan søknaden din bli behandlet automatisk. Du vil i så fall få svar på søknaden din umiddelbart etter at den er sendt inn.